Konfliktmægling gør Møbelgarantien overflødig
Møbelhandlernes egen garantiordning lukker og slukker. Det nye forbrugerklagesystem gør det lige så godt, lyder vurderingen.
Ifølge Dansk Details direktør Jens Birkeholm er Møbelgarantien, som den enkelte møbelforhandler kunne tilmelde sig og tilbyde sine kunder som sikkerhed, blevet overflødig, og derfor valgte ordningens medlemmer at nedlægge den på en generalforsamling.
Nye EU-regler foreskriver, at forbrugerklager først skal behandles ved hjælp af konfliktmægling – også kaldet mediation, som skal få kunde og butik til at enes. Det trådte i kraft med
Danmarks nye forbrugerklagesystem fra 1. oktober 2015.
- Det vil lykkes at løse problemet i langt de fleste sager, og så er der ikke grund til, at vi opretholder Møbelgarantien, siger Jens Birkeholm til Wood Supply.
Hidtil kunne møbelhandlere betale en særskilt præmie, og kunden kunne få en hurtig og uafhængig klagebehandling, der var langt smidigere end en rigtig klagesag.
- Nu er det ambitionen med mediation, at man kan håndtere klagerne hurtigt og effektivt og få sagerne lukket, før de udvikler sig til egentlige sager. Det er billigst i længden for både butik og forbruger, siger Jens Birkeholm.